Asukkaan opas
Opas Taloherttuan asukkaalle
Tervetuloa Kiinteistö Oy Taloherttuan vuokrakotiin!
Toivomme, että viihdyt asukkaanamme. Tästä oppaasta löydät yleistä asiaa vuokrasuhteeseen ja asumiseen liittyen. Alkuun kuitenkin muutama sana meistä.
Kiinteistö Oy Taloherttua on kokonaan Kangasalan kaupungin omistama, vuonna 1973 perustettu vuokrataloyhtiö.
Asuntokantamme käsittää noin 1100 monipuolista asuinvaihtoehtoa eri puolilla Kangasalaa, Sahalahtea ja Kuhmalahtea. Olemme paikallisesti vahvimpia alamme toimijoita.
Toimimme yleishyödyllisyysperiaatteella ja noudatamme sosiaalisia asukasvalintaperusteita suurimmassa osassa kohdekantaamme. Toimintaamme ohjaa ajatus kohtuuhintaisesta ja turvallisesta vuokrakodista.
Asuntokantamme on eri ikäistä ja sijaitsee eri puolilla Kangasalaa. Remontoimme asuntoja runsaasti vuosittain ja pyrimme pitämään huolta, että elämä olisi asumisen puolesta, meidän puolestamme sujuvaa.
Asunnoissamme ei ole saanut tupakoida sisällä vuoden 2018 jälkeen (uudet vuokrasopimukset) ja vuoden 2017 jälkeen valmistuneet uudiskohteemme ja peruskorjauskohteemme ovat kokonaan savuttomia, eli tupakointi ei näissä ole sallittua missään kiinteistön alueella, siis myöskään parvekkeilla tai pihamaalla.
Asumisen alkuun
Kiinteistö Oy Taloherttualla on siis noin 1 100 vuokra-asuntoa Kangasalla, Sahalahdella ja Kuhmalahdella. Asuntojamme saavat hakea kaikki, mutta osa asunnoista on ns. ARA-rajoitteiden alaisia. Näissä asunnoissa noudatetaan tiettyjä asukasvalintaperusteita, joista yleisimpiä ovat hakijan asunnottomuus ja hakijan vähävaraisuus. Lisäksi haettavana on opiskelija-asuntoja omine hakuehtoineen sekä palveluasuntoja, joissa asukasvalinta tehdään kaupungin toimielimissä.
Asunnon haku
Asunnon haun saa parhaiten vireille täyttämällä asuntohakemuksen verkkosivuillamme. ↵
Hakemukset on aina tehtävä kirjallisesti, eikä suullisia hakemuksia huomioida. Hakemukset ovat voimassa kolme kuukautta hakemuksen jättöpäivämäärästä lähtien. Halutessasi voit uusia hakemuksesi sähköpostiin tulleen linkin kautta. Tietosi tallentuvat asiakastietojärjestelmäämme, hakemuksia liitteineen säilytetään ARAn ohjeistuksen mukaisesti noin kolme vuotta.
Taloherttualla on vuokrakohteita ympäri Kangasalaa. Kohteet ovat kerros-, luhti- tai rivitaloja. Asuntojen koot vaihtelevat aina alle 30m2 yksiöistä suuriin, yli 100m2 neliöihin. Meillä on myös opiskelijoille suunnattuja asuntoja osoitteessa Puusepäntie 44. Lisätietoja opiskelija-asuntojen hakemisesta ja erityisehdoista löydät verkkosivuiltamme kohdasta Ohjeet ja tiedostot ↵.
Kiinteistöt ja asunnot ovat elinkaarensa eri vaiheissa mutta pyrimme siihen, että kaikki kodit olisivat vuokrattaessa hyvässä peruskunnossa ikäänsä nähden.
Osa vuokra-asunnoistamme on valtion tukemia arava- ja korkotukivuokra-asuntoja, joissa noudatetaan eri lakeihin kirjattuja, ARAn valvomia asukasvalintamääräyksiä. Asunnot tulee osoittaa niitä eniten tarvitseville ja valinta perustuukin sosiaaliseen tarkoituksenmukaisuuteen ja taloudelliseen tarpeeseen. Arviointi tehdään asunnontarpeen, varallisuuden ja tulojen perusteella. Yhdenvertaisuusperiaate asuntojen tarjonnassa ja asukasvalinnassa on loukkaamaton.
Asukasvalinnoissa haasteeksi tai jopa esteeksi voivat muodostua hakijalla luottotiedoissa olevat merkittävät tai toistuvat maksuhäiriömerkinnät tai aiemmat vuokrarästit samalle vuokranantajalle. Myös mahdollinen aiempi asumishistoria voi vaikuttaa asukasvalintaan.
Asuntohakemuksen mukana ei tarvitse toimittaa liitteitä. Varauduthan silti tarvittaessa toimittamaan seuraavat liitteet niitä pyydettäessä:
• voimassa oleva verotodistus (muuttuneista tiedoista ja varallisuudesta viimeisin esitäytetty veroilmoitus)
• palkkatodistus tai muu todistus muista tuloista
• kopio Kela-etuuksista ja päätöksistä
• mahdollinen päätös avioerosta
• raskaustodistus
• opintotodistus
• oleskelulupa
• tuomioistuimen päätös muuttovelvoitteesta
• muut mahdolliset todistukset, joihin hakija haluaa vedota
Asuntovuokraus
Yhteydenotot: ma, ti ja to, klo 9-11 ja 12-15
03 357 5262
Asunnoissamme ei ole saanut tupakoida sisällä vuoden 2018 jälkeen (uudet vuokrasopimukset) ja vuoden 2017 jälkeen valmistuneet uudiskohteemme ja peruskorjauskohteemme ovat kokonaan savuttomia, eli tupakointi ei näissä ole sallittua missään kiinteistön alueella, siis myöskään parvekkeilla tai pihamaalla.
Varallisuusrajat
Osa kiinteistöistämme on rakennettu valtion korkotuella, jolloin niihin on sovittu tietyksi aikaa varallisuusrajat. Nämä asunnot on siis tarkoitettu pienituloisille ja niitä eniten tarvitseville. Osa kohteistamme ovat vapaarahoitteisia, eli niihin ei ole varallisuusrajoja. Varallisuutta on esimerkiksi kiinteistöt, osakkeet ja rahastot.
Kun velat on huomioitu, varallisuuden arvo ei saa ylittää seuraavia enimmäismääriä (tiedot 2021):
1 hlö: 34.000 €
2 hlöä: 43.000 €
3 hlöä: 48.000 €
4 hlöä: 59.000 €
5 hlöä: 71.000 €
Voit tarkistaa voimassa olevat varallisuusrajat kaupungin verkkosivuilta↵.
Vuokrasopimus
Sopimus tehdään pääsääntöisesti toistaiseksi voimassa olevana. Ajoittain on kuitenkin perusteita tehdä sopimus alkuun määräaikaisena, eli sopimukseen on kirjattu sekä aloituspäivä, että päättymispäivä. Määräaikaisessa sopimuksessa vuokranantaja tai vuokralainen eivät voi pääsääntöisesti irtisanoa sopimusta ennen päättymispäivämäärää. Poikkeukset pääsääntöön käyvät ilmi Asuinhuoneenvuokralainsäädännöstä (AHVL) ja näihin tulee vedota todisteellisesti. Vuokranantaja voi irtisanoa tai purkaa määräaikaisen sopimuksen ainoastaan lain määrittelemillä painavilla perusteilla. Yleisesti kuitenkin voidaan ajatella, että määräaikaiseen sopimukseen täytyy sitoutua sovituksi ajaksi. Taloherttualla on käytäntönä puolen vuoden määräaikainen sopimus, joko kaksi 3kk määräaikaista sopimusta, tai yksi 6kk sopimus. Mikäli määräaikaisen sopimuksen aikana asuminen sujuu häiriöttä ja vuokranmaksu on ajan tasalla, voidaan jatkosopimus pääsääntöisesti tehdä toistaiseksi voimassa olevaksi. Mikäli vuokranmaksu ei suju tai häiriöitä ilmenee, voi sopimus päättyä määräajan kuluttua, eikä uutta sopimusta tehdä.
Toistaiseksi voimassa olevassa sopimuksessa ei ole kirjattu sopimuksen päättymispäivämäärää, eli se jatkuu niin pitkään, kunnes sopimus irtisanotaan tai puretaan. Toistaiseksi voimassa olevassa sopimuksessa vuokralaisen irtisanomisaika on yksi kalenterikuukausi, eli kokonainen kuukausi. Jos siis irtisanot asunnon mikä tahansa päivä syyskuussa, on vuokrasuhteesi voimassa 31. lokakuuta saakka. Mikäli irtisanot asunnon 1.10., on sopimuksesi voimassa marraskuun loppuun saakka. Muuttopäiväsi on päättymiskuukauden viimeinen päivä ja siitä on sovittu tarkentaen vuokrasopimuksessa. Vuokranantajan puolelta irtisanoessa aika on pidempi, jopa 6kk, riippuen miten pitkään olet asunnossa asunut.
Taloherttua ei tee samaan asuntoon erillisiä vuokrasopimuksia esimerkiksi tilanteessa, jossa kaverukset muuttavat saman katon alle. Mikäli tarvitaan erilliset vuokrasopimukset, voi tilanteessa tarvittaessa neuvotella alivuokrasopimuksesta. Alivuokrasopimuksessa yksi asukas tekee sopimuksen tavallisen tapaan asunnon omistajan eli Taloherttuan kanssa, jolloin hän on vuokrasuhteessa Taloherttuaan. Tämä vuokralainen voi tehdä alivuokrasopimuksen toisen henkilön kanssa vuokraamalla alle 50 % asunnon pinta-alasta alivuokralaiselleen, jolloin alivuokralaisen vuokranantajana toimii päävuokralainen. Päävuokralainen on edelleen kokonaisvastuussa vuokranmaksusta, asumisen onnistumisesta sekä asunnon kunnosta Kiinteistö Oy Taloherttualle, alivuokralainen puolestaan alivuokrasopimuksessa sovituista asioista päävuokralaiselle. Alivuokrasopimuksesta tulee sopia etukäteen Taloherttuan kanssa, ja kopio sopimuksesta tulee tuolloin toimittaa vuokranantajalle. Taloherttualta ei saa valmista pohjaa alivuokrasopimuksen tekemiseksi. Huomaathan, että alivuokrasopimus on oikeuksiltaan suppeampi kuin tavallinen vuokrasopimus.
Asunnon vuokraaminen kokonaisuudessaan edelleen kolmannelle osapuolelle, eli edelleen- tai jälleenvuokraus on kielletty.
Vuokrasuhteen alku
Pääsääntöisesti vuokrasopimuksemme alkavat kuukauden ensimmäinen päivä ja ne tehdään aluksi määräaikaisena. Ennen sopimuksen allekirjoittamista sinun täytyy suorittaa vakuus. Voit maksaa vakuuden itse tai hakea Kelalta sitoumusta vakuuteen. Vakuudesta lisää myöhemmin.
Asunnon avaimet noudetaan toimistoltamme, Urheilutie 2–4 36200 Kangasala. Avainten kuittaamiseksi tarvitset kuvallisen henkilökortin. Mikäli sinulla ei ole kuvallista henkilökorttia etkä ehdi sitä hankkimaan, voit tehdä vapaamuotoisen valtakirjan nimeämällesi henkilölle. Vuokralaisena olet itse vastuussa avaimista, vaikka valtuuttaisit toisen henkilön noutamaan ne puolestasi.
Muuttoilmoitukset tulee tehdä Postiin ja Digi- ja väestötietovirastolle sekä Herttuan Kiinteistöpalvelu Oy:lle. Muuttoilmoitukset voit tehdä netissä tai paperisella lomakkeella:
- Posti, Digi- ja väestötietovirasto: https://dvv.fi/muutto
- Herttuan Kiinteistöpalvelu: https://avux.kuparisolutions.fi/herttuankpmuuttoilmoitus/
Muista tehdä sähkösopimus sähköyhtiön kanssa. Muutamissa kohteissamme sähkösopimus sisältyy vuokraan, mutta pääsääntöisesti vuokralainen hoitaa sähkön itse. Suosittelemme voimakkaasti myös kotivakuutuksen hankkimista. Mikäli olet Kelan asiakas, muista ilmoittaa muutostasi Kelaan ja hoitaa mahdolliset asumis- ja muut tukiasiat ajan tasalle.
Asunnot tarkastetaan ja tarkastus dokumentoidaan aina asukkaan vaihtuessa. Asuntoon muutettuasi tutki kuitenkin huoneisto tarkasti ja ilmoita mahdollisista havaitsemistasi huoneiston vioista ja puutteista Herttuan Kiinteistöpalvelu Oy:n toimistoon viipymättä, mikäli jotain on jäänyt tarkastuksessa huomioimatta. Viat, jotka häiritsevät asumistasi korjataan mahdollisimman pian. Havainnot kannattaa ilmoittaa ensisijaisesti verkossa: https://avux.kuparisolutions.fi/herttuankpvikailmoitus/
Asunnot vuokrataan siinä varustelutasossa, jossa ne sopimuksen tekohetkellä ovat. Lisävarustelusta tulee sopia isännöitsijän kanssa. Asukas vastaa itse mahdollisista muutostöistä aiheutuvista kustannuksista. Huomioithan, että asuntojen varustelutaso vaihtelee eri kohteidemme välillä. Halutessasi voit varata autopaikan ja saunavuoron heti sopimusta tehdessä. Niiden varaaminen on mahdollista myös myöhemmin vuokrasuhteen aikana.
Vuokralaisen velvollisuudet
Vuokralla on helppoa ja turvallista asua. Vuokranantaja sekä taloyhtiö vastaavat kiinteistöstä ja asunnosta, sekä sen kiinteistä kalusteista. Vuokrattu asunto on vuokralaisen oma koti, eikä vuokranantajalla ole oikeutta tulla asuntoon ilmoittamatta. Mikäli asunnossa halutaan käydä esimerkiksi tarkastuksella tai korjaamassa vikoja, tulee vuokranantajan tai huoltoyhtiön ilmoittaa ja/tai sopia se hyvissä ajoin. Poikkeuksena tähän ovat hätätapaukset, kuten tulipalo, vesivahinko, tai epäily niistä.
Vuokralaisen tärkein velvollisuus on maksaa vuokra ajallaan sopimukseen merkittyyn eräpäivään mennessä. Velvollisuuksiin kuuluu myös ilmoitusvelvollisuus. Se tarkoittaa, että vuokralaisen on ilmoitettava nopeasti, mikäli huomaa asunnossa vikoja tai puutteita. Tyypillisiä vikoja ovat esimerkiksi vuotava hana tai vaikkapa hukattu avain. Mikäli vuokralaisella on epäily suuremmasta viasta, kuten kosteusvauriosta, tai asunnossa tapahtuu vesivahinko, on siitä ilmoitettava välittömästi. Mikäli ilmoitusvelvollisuutta ei noudata, voi vuokralainen olla korvausvelvollinen, vaikka viat eivät johtuisi vuokralaisesta itsestään.
Vuokralaisella on myös velvollisuus pitää asunnosta hyvää huolta, mikä tarkoittaa perussiisteyden ylläpitoa sekä itse asennettujen laitteiden kunnossapitoa. Myös asunnon pinnoista tulee pitää huolta: normaali kuluminen kuuluu asiaan, mutta esimerkiksi tapettien repimisen asukas joutuu itse korvaamaan. Lisäksi vuokralaisen tulee ottaa muut asukkaat huomioon. Tämä tarkoittaa sekä taloyhtiön järjestyssääntöjen noudattamista, sekä yleisen asumisrauhan antamista kaikille.
Lyhyesti vuokralaisen velvollisuudet ovat:
- Maksaa vuokra ajoissa
- Eräpäivä kuun 5. päivä
- Maksettaessa on käytettävä viitenumeroa
- Maksuvaikeuksissa ole mahdollisimman pian yhteydessä
- Pitää asunto kunnossa
- Säännöllinen siivous
- Mahdollisista vioista ilmoittaminen: kiireelliset asiat välittömästi, kiireettömät mahdollisimman pian
- Huolehtia järjestyssääntöjen noudattamisesta ja naapurisovusta
- Asumisrauha, naapureiden huomiointi
- Vuokralainen vastaa myös vieraidensa käyttäytymisestä ja teoista
Vakuus
Vuokrasopimukseen on merkitty vakuusmaksu. Se on vakuus, jonka maksat vuokranantajalle ennen vuokrasopimuksen alkamista. Kun luovutat asunnon hyvin siivottuna, huolellisesti hoidettuna ja vuokrasi ovat maksettuina sekä kaikki kuittaamasi avaimet palautettuna, saat vakuusrahan takaisin. Vakuudesta voidaan vuokrasopimuksen päättymisen jälkeen periä maksamattomia vuokria, vuokralaisen aiheuttamia vaurioiden korjauksia tai esimerkiksi lukkojen uudelleensarjoituksen kulut, mikäli vuokralainen on hukannut avaimia. Mikäli vakuus ei kata kaikkea, laskutetaan kulut vuokralaiselta.
Huomioithan, että vakuutta ei pysty käyttämään vuokrasuhteen aikana eikä vakuus myöskään ole etukäteen maksettua vuokraa. Vuokravakuus on vuokrakohteesta sekä asukkaan asumishistoriasta ja luottotiedoista riippuen yhdestä kolmen kuukauden vuokran suuruinen. Voit maksaa vakuuden itse tai hakea Kelalta maksusitoumusta. Mikäli sinulla on Kelan maksusitoumus, tulee sinun huolehtia sen voimassaolosta itse. Vakuuden toimittamatta jättäminen on sopimuksen purkuperuste.
Asuminen Taloherttualla
Jotta asuminen olisi sujuvaa ja viihtyisää, tulee jokaisen huomioida naapurit. Taloyhtiöissämme noudatetaan järjestyssääntöjä, jotka on sovittu ja hyväksytty asukkaiden asumisviihtyvyyden turvaamiseksi. Järjestyssääntöjen lisäksi asukkaiden ja heidän vieraidensa on noudatettava järjestyslakia sekä huoneistossa että piha-alueilla ja yhteisissä tiloissa. Järjestyssäännöt löydät kokonaisuudessaan verkkosivuiltamme kohdasta Ohjeet ja tiedostot↵.
Huomioithan, että kiinteistöjen välillä voi olla pieniä eroja järjestyssäännöissä, joten mikäli et ole varma, mitkä säännöt kiinteistöäsi koskevat, kysy asiaa rohkeasti isännöinnistä. Järjestyssääntöjen noudattamatta jättäminen saattaa pahimmillaan johtaa vahingonkorvausvastuuseen tai vuokrasuhteen päättymiseen.
Vuokranmaksu
Sopimuksen allekirjoituksen yhteydessä saat vuokranmaksutilisiirron. Tilisiirto on voimassa sopimuksen alkukuukaudesta seuraavaan tulevaan toukokuuhun: et siis saa vuokralaskua postitse kotiisi joka kuukausi, vaan maksat samalla laskulla vuokran kuukausittain. Uusi vuokralasku tulee sinulle postitse kotiin.
Vuokranmaksun sekä mahdollisten erilliskorvausten (saunavuoro, autopaikka) eräpäivä on joka kuukauden viides (5.) päivä. Muistathan käyttää viitenumeroa, kun maksat vuokrasi. Oikea viite varmistaa maksun kirjautumisen ajallaan sekä kohdentaa maksun juuri sinun huoneistoosi. Voit myös antaa vuokramaksusi pankin hoidettavaksi maksupalveluna tai ottaa käyttöösi suoraveloituksen. Näistä voit kysyä lisää pankistasi. Vuokranmaksun eräpäivää ei ole mahdollista siirtää, vaikka pystyisit maksamaan vuokran vasta loppukuusta. Mikäli maksat vuokran myöhässä, kertyy myöhästyneistä maksuista korkolain mukaista viivästyskorkoa.
Kiinteistöyhtiössä vuokra määräytyy talokohtaisesti, eli yhtiön jokainen talo on oma erillinen vuokranmääritysyksikkönsä. Asunnon vuokra muodostuu pääomakuluista ja hoitokuluista. Pääomakuluja ovat talon rakennusaikaisten ja perusparannuslainojen lyhennykset ja korot, hoitokuluja puolestaan ovat lämmitys-, sähkö- ja vesimaksut sekä kiinteistön hoidosta aiheutuvat kulut. Nämä kulut on vuosittain katettava kerättävillä vuokrilla. Asukkaat maksavat siis yhteisesti talonsa kustannukset maksamalla vuokraa.
Taloherttua pääsääntöisesti tarkistaa vuokriaan vuosittain ja uudet vuokrat tulevat yleensä voimaan aina 1.6. alkaen. Vuokrantarkistuksesta ilmoitetaan aina kirjallisesti.
Mikäli olet pienituloinen, voit hakea Kelasta asumisen tukia. Näitä tukia ovat yleinen asumistuki, eläkkeensaajan asumistuki, sekä toimeentulotuki. Kela on määritellyt kuntakohtaisesti kohtuulliset määrät asumismenoille. Lisää tietoa asumisen tukien hakemisesta, perusteista sekä määristä löydät Kelan sivuilta ↵.
Kotivakuutus
Suosittelemme jokaista vuokralaista ottamaan kotivakuutuksen. Kotivakuutus korvaa vuokralaiselle esimerkiksi irtaimistovahingot, joita vuokranantajan ja/tai taloyhtiön oma vakuutus ei korvaa. Mikäli asunnossa tapahtuu jokin vuokralaisesta johtuva vahinko ja asuntoon tulee korjattavaa, tulee lasku siitä vuokralaiselle. Vahingon laadusta ja vakuutusehdoista riippuen vuokralaisen ottama vakuutus saattaa korvata tämän.
Autopaikat
Jokaisen yhtiön pihassa on vuokrattavaksi tarkoitettuja autopaikkoja. Autopaikan voi vuokrata mahdollisuuksien mukaan joko heti muuttaessa tai tarpeen tullen myöhemmässä vaiheessa. Autopaikasta peritään vuokranmaksun yhteydessä vuokraa. Autopaikkaa ei saa käyttää muuhun tarkoitukseen kuin omassa hallinnassa ja vakituisessa käytössä olevan auton paikoitukseen.
Yhtiön pihassa olevat vieraspaikat ovat tarkoitettu yhtiössä asuvien vuokralaisten vieraiden käytettäväksi. Vuokralaisten omien autojen pysäköinti kyseisillä paikoilla ei ole sallittua. Autoja ei saa pysäköidä pihassa muualle kuin niille osoitetuille alueille. Pysähtyminen oven eteen on lyhytaikaisesti sallittu, esimerkiksi auton purun/lastauksen ajaksi, tai mikäli autolla kuljetetaan ovelle henkilö, jolla on liikkumisvaikeuksia.
Vuokralainen vastaa saamastaan autopaikan avaimesta, eikä ole oikeutettu luovuttamaan sitä ulkopuoliselle. Vuokralainen on velvollinen vuokrasuhteen päätyttyä palauttamaan avaimen vuokranantajalle. Autopaikan irtisanomisaika on yksi kalenterikuukausi.
Autopaikan toistuva virheellinen käyttö johtaa vähimmillään paikan menettämiseen.
Yhteiset tilat
Taloherttuan kiinteistöistä löytyy vaihtelevasti erilaisia yhteisiä tiloja. Yhteisiin tiloihin kuuluvat esimerkiksi taloyhtiöiden pihat, irtaimistovarastot, pesutupa ja kuivaushuone, jätepiste sekä kiinteistön käytävät ja raput. Jokaisen asukkaan tehtävänä on huolehtia omalta osaltaan tilojen siisteydestä ja asumisviihtyvyydestä. Tavaroita on sallittua säilyttää vain niille varatuilla paikoilla: ethän siis jätä kenkiä tai lastenrattaita rappukäytävään, tai omia tavaroitasi yhteisiin tiloihin. Yhteiset tilat ovat kaikkien asukkaiden käytössä, eikä esimerkiksi yhteisellä piha-alueella saa oleskella niin, että se estää tai häiritsee muiden oleskelua pihassa. Mikäli havaitset kiinteistön yhteisissä tiloissa vikoja tai puutteita, tai joku käyttää tiloja sääntöjen vastaisesti, on velvollisuutesi ilmoittaa niistä huoltoyhtiöön.
Pihassa ajoneuvot saa pysäköidä yhtiön luvalla vain niille varatuille ja merkityille paikoille. Myös oman ulko-oven edessä tai omalla nurmialueella pysäköinti on siis kielletty. Taloyhtiön vieraspaikat on tarkoitettu asukkaiden vieraille ja niitä ei ole tarkoitettu pitkäaikaiseen pysäköintiin. Ajoneuvojen tarpeeton joutokäynti on kielletty. Kiinteistöjen alueilla ei saa tehdä ajoneuvojen korjaustöitä, öljynvaihtoja tai suorittaa ajoneuvojen pesuja, eikä tieliikennekäytöstä poistuneita kulkuneuvoja saa säilyttää parkkialueilla.
Pysäköintialueilla ei pääsääntöisesti siis saa pysäköidä kuin käytössä olevia henkilöajoneuvoja – ei siis esim. peräkärryjä, trailereita tai matkailuautoja. Erilainen ajoneuvoihin liittyvä lataaminen on pysäköintialueilla kielletty, ellei pihassa ole erikseen osoitettu latauspaikkaa.
Tupakointi on kielletty kaikissa taloyhtiöiden yhteisissä tiloissa kuten porras- ja kellarikäytävissä sekä kiinteistöjen välittömässä läheisyydessä ja lasten leikkipaikoilla. Huhtikuussa 2018 ja sen jälkeen solmituissa vuokrasopimuksissa on kielletty myös asunnoissa sisällä tupakointi. Vuoden 2021 jälkeen valmistuneet uudet ja peruskorjatut kohteet ovat kokonaan savuttomia, parvekkeita ja kiinteistön pihamaata myöten.
Pesutuvassa saa pestä ainoastaan talon asukkaan käyttö- ja liinavaatteita. Pesutuvan käyttäjien on noudatettava yhtiössä käytössä olevaa varauskäytäntöä, joka on esillä pesutuvan seinällä. Pyykit poistetaan koneesta/kuivausrummusta/kuivaushuoneesta heti vuoron päätyttyä, ja tilat tulee siistiä ennen seuraavaa käyttäjää. Pesuaineroiskeet ja mahdolliset likatahrat on siis siivottava pois. Pyykkien värjääminen pesukoneeseen laitettavilla väriaineilla on kielletty. Pesutupia ei ole kaikissa kohteissa, ja niiden varustelutaso vaihtelee kohteittain.
Yhteisten tilojen käytöstä voi olla erillisiä ohjeita tilan seinällä tai ovessa. Yhteisissä tiloissa tulee välttää tarpeetonta oleskelua, ja niissä kulkiessa tulee huolehtia yleisestä siisteydestä sekä siitä, että ovet menevät lukkoon.
Kiinteistönhoito
Kiinteistöjen ja näiden piha-alueiden hoidosta ja ylläpidosta vastaa huoltoyhtiö Herttuan Kiinteistöpalvelu Oy. Herttuan Kiinteistöpalvelu on kaupungin omistama huoltoyhtiö, joka huoltaa ja siivoaa sekä myös isännöi ja vuokraa kaupungin suoraan tai välillisesti omistamia kiinteistöjä.
Huoltoyhtiön tehtäviin kuuluvat esimerkiksi:
- vikailmoitusten vastaanotto ja tarvittavat toimet
- ulkoalueiden siisteyden ylläpito: esimerkiksi roskisten tyhjäys ja nurmikon leikkuu
- pienet korjaukset
- ovien avaus
- liputus
- hiekoitus talvisaikaan
Voit antaa myös palautetta, kehitämme mielellämme toimintaamme yhdessä asiakkaittemme kanssa.
Puhelinpalvelu:
Arkisin klo 8–16
Keskuksen puhelinnumero: 03 357 5260
Netti
Suurimmassa osassa kohteitamme on Elisan kaapeli-tv, jonka kautta huoneistoihin on saatavilla myös käytöltään ilmainen 25 M netti. Netin hyödyntäminen vaatii kaapelimodeemin hankinnan, josta vastaa asukas. Liittymä tulee aktivoida Elisan ohjeistuksella erikseen.
Kuten aina, muutama poikkeus kuitenkin on:
- Kompankaari 17:ssä on Elisan valokuituyhteys.
- Puusepäntie 44:ssä on Telian valokuituyhteys. Tilauksia varten tutustu erilliseen ohjeeseen.
- Kuhmalahdella ei valitettavasti ole saatavilla vuokraan sisältyvää nettiä. Kohteissa ei ole kaapelitelevisiota vaan televisio näkyy yhteisantennin kautta.
Perusliittymien lisäksi kattavampaa tarjontaa voi kartoittaa verkko-operaattorin saatavuussivustoilta tekemällä saatavuushaun kotiosoitteella.
Lemmikit
Lemmikkieläimet ovat sallittuja kaikissa kohteissamme. Lemmikit on pidettävä kytkettyinä huoneistojen ulkopuolella, ja niiden tulee olla jatkuvasti omistajansa hallinnassa ja valvonnassa.
Lemmikit eivät saa ulkoilla taloyhtiön pihalla vapaasti, eikä niitä saa ulkoiluttaa lasten leikkeihin varatuilla paikoilla tai niiden välittömässä läheisyydessä. Lemmikit eivät saa häiritä talon asukkaita tai muita talossa luvallisissa asioissa liikkuvia esimerkiksi metelöimällä.
Omistajan on huolehdittava, ettei lemmikki likaa porraskäytäviä, nurmikoita, istutusalueita eikä pihamaita, talojen seiniä tai pysäköityjä ajoneuvoja.
Astianpesukone
Asunnoissa ei pääsääntöisesti ole vuokranantajan tarjoamaa astianpesukonetta, mutta vuokralainen voi halutessaan sellaisen hankkia.
Astianpesukoneen hankinnasta tulee olla etukäteen yhteydessä, ja sen asennukseen tarvitaan putkiasentaja. Lasku asennuksesta on hyvä säilyttää, jos jokin meneekin vikaan, jotta kotivakuutuksesta voi hakea korvauksia. Pesukoneen asennukseen liittyvät kustannukset kuuluvat asukkaalle.
Asukasdemokratia ja asukastoiminta
Asukastoiminta on asukkaiden vapaaehtoista toimintaa, jonka tavoitteena on lisätä asumisviihtyvyyttä sekä tuoda asukkaiden näkemyksiä päätöksentekoon sekä antaa mahdollisuuden vaikuttaa. Asukasdemokratiasta ja sen vaikuttamisen periaatteista säädetään laissa (Laki yhteishallinnosta vuokrataloissa) ja sen järjestämisestä ja toiminnasta löytyy paljon tietoa esimerkiksi ARA:n verkkosivuilta (hae: ’asukasdemokratia’)
Taloherttuan asukasdemokratian rakenne pähkinänkuoressa:
Asukaskokous
Jokaisessa kiinteistössä pyritään vuosittain järjestämään asukaskokous. Lähtökohta on, että mikäli kiinteistössä ei vielä ole asukasedustajaa tai asukaskokouksen järjestäminen ei syystä tai toisesta hänen kauttaan järjesty, kokouksen koollekutsuu vuokranantaja ja vuokranantajaa useimmiten edustaa yhtiön isännöitsijä. Kokouksessa käsitellään vähintään mahdollisen asukastoimikunnan ja asukasedustajan valinta sekä tiiviisti kiinteistöä koskevat ajankohtaiset asiat, mikäli sellaisia on.
Kokouksessa voidaan käsitellä myös talotason asioita tai talousasioita tarkemmin.
Tänä päivänä on myös mahdollista, että asukaskokous käsittelee asumishäiriöasiaa sen ollessa erityisen hankala tai laajalti vaikuttava kiinteistössä. Tällöin tällaisen asian käsittelyä koskeva muistio tai pöytäkirjaus voi toimia kirjallisena valituksena asiassa ja jopa varoituksen antamisen perusteena.
Taloissa, joissa asukasedustaja on jo valittuna, on mahdollista järjestää asukastoimintaa ja kokoontua halutessaan useamminkin eri asioita käsittelemään. Kokouksista on hyvä toimittaa muistio tai pöytäkirja isännöintiin.
Asukasedustaja
Asukaskokouksessa valittava asukasedustaja osallistuu asukasedustajien kokoukseen sovitulla kokousvälillä ja saa hieman tarkempaa tietoa yhtiön ajankohtaisista asioista.
Asukasedustaja toimii tiedonkulkuväylänä talon ja isännöinnin välillä. Asukasedustaja on siis kohteen asukkaiden valitsema, heitä edustava taho vuokranantajan suuntaan. Asukasedustajan velvollisuutena on siis tuoda vuokranantajan suuntaan koko taloa koskevia asioita esiin. Asukasedustaja ei kuitenkaan hoida kenenkään henkilökohtaisia asioita, eikä voi määrätä tai päättää vuokralaisen ja vuokranantajan keskinäisistä asioista.
Asukasedustajien kokous
Eri talojen asukasedustajat kokoontuvat säännöllisen epäsäännöllisesti, vuosittain useamman kerran. Asukasedustajien kokous käsittelee ”asukkaiden hallituksen” tavoin yhtiön yhteisiä asioita. Tietoa käydään läpi kokouksissa tuntuvasti ja myös talotason asioita käsitellään, kuitenkin ehkä enemmän seuranta- ja palautemielessä. Kokouksissa käy esittelijöinä ja alustajina myös erikseen kutsuttuja puhujia.
Asukasedustajien kokous on Taloherttuan asukasdemokratiamallissa myös se toimielin, joka antaa vuotuisesti lausunnon vuokrien ja käyttökorvausmaksujen tarkistuksista, tilinpäätöksestä ja talousarviosta.
Asukasedustajien kokouksen puheenjohtajana toimii asukasedustajien keskuudestaan valitsema puheenjohtaja, joka on lähtökohtaisesti myös asukasedustajien valitsema asukkaiden edustaja Kiinteistö Oy Taloherttuan hallituksessa. Kokouksen sihteerinä toimii pääsääntöisesti yhtiön toimitusjohtaja, joka huolehtii myös kutsujärjestelyistä ja asialistasta.
Taloherttuan hallitukseen valittu asukasedustajien kokouksen puheenjohtaja edustaa hallituksessa asukkaiden näkökulmaa ja tuo asukkaiden äänen päätöksentekoon. Hallitustyöskentely ei ole varsinaista asukastoimintaa vaan normaalia hallitustyöskentelyä, jota koskee tiukat ja osin lakisääteiset salassapitovelvoitteet. Hallitustyöskentelyssä keskitytään yhtiön aseman ja edun valvontaan ja yhtiön omistajan tahtotilan toteuttamiseen.
Asukastoiminta
Kuten edellä todettua, asukastoiminta on vapaaehtoisuuteen perustuvaa palkatonta toimintaa ja aina tekijöidensä näköistä. Perinteiset kevät- ja syystalkoot pitävät edelleen pintaansa asukastoiminnan tukijalkoina, mutta myös erilaisia muita asukastoiminnan projekteja nousee aika ajoin esille, ja esim. erilaisia harrastehuoneita on joskus pystytty kiinteistöihin tämän pohjalta perustamaan. Asukastoiminta on rikkaampaa kiinteistöissä, joissa on saatu valittua asukasedustajan tueksi myös pieni, 3–5-henkinen asukastoimikunta. Toimikuntaan voidaan valita vapaaehtoisperusteisesti tai mikäli halukkuus on runsasta, jopa arvalla. Eri kohteissa toiminta on erilaista, sillä asukkaiden tarpeet ovat erilaisia.
Mikäli talossanne ei ole asukastoimintaa tai asukasedustajaa, asukaskokous on luonteva aloituspaikka ja tämän järjestäminen onnistuu siis yhteistyössä vuokranantajan kanssa.
Asukastoiminnan tulisi palvella kaikkia asukkaita tasapuolisesti, joten sen laatua ja toimintatapoja on paras selvitellä pihapiirissä ihan naapuruston kanssa jutustelemalla.
Piha-alueet: yhteiset alueet ja oma piha
Taloyhtiöt voivat järjestää yhteisiä talkoita asumisviihtyvyyden parantamiseksi. Talkoiden tarkoitus on hyödyttää kaikkia asukkaita. Naapurusto tai asukaskokous voi tehdä aloitteen esimerkiksi aidan korjaamiseksi tai grillikatoksen uudistamiseksi. Näistä tulee olla aina etukäteen yhteydessä, ja esittää kirjallisesti mitä talkoilla tullaan tekemään. Kirjallisen esityksen voi lähettää sähköpostitse osoitteeseen keskus@herttuankp.fi tai paperilla toimistollemme. Suullisia lupia ei anneta. Mikäli talkoot tai muutostyöt hyväksytään, tarjoaa vuokranantaja välineet ja materiaalit työskentelyyn.
Mikäli asuntoosi kuuluu oma piha-alue, vastaat sen siistimisestä ja ylläpidosta itse. Mikäli haluat tehdä muutoksia piha-alueellesi, tulee sinun olla yhteydessä ja kysyä muutoksiin lupa. Mitään muutostöitä ei saa tehdä ilman kirjallisesti anottua ja annettua lupaa sen paremmin asunnon sisälle kuin sen pihaankaan.
Asukasedut
Palkitseminen
Kiinteistö Oy Taloherttualla on käytössä pitkäaikaisten asukkaiden palkitseminen, eli pitkään samassa asunnossa asuneita asukkaita palkitaan viiden vuoden välein.
Palkitsemisen laskeminen on alkanut kaikkien osalta 1.1.2013, eli ensimmäinen viisivuotispalkitseminen on ollut mahdollista vuonna 2018. Periaatteena ja ehtona palkitsemiselle on, että samassa asunnossa on asuttu 5, 10, 15, 20, 25, 30 vuotta, asuntoa on hoidettu hyvin paikkoja vaurioittamatta, sekä vuokra on maksettu vuokranmääräämiskuukauden aikana, eikä vuokrarästejä ole. Mikäli talossa tehdään täydellinen peruskorjaus, alkaa laskenta-aika peruskorjauksen valmistumisesta.
Palkitsemisten sisältö:
- 5 vuotta: Yhden huoneen seinien maalaus tai tapetointi, tai jokin muu vastaavan suuruusluokan parannus asuntoon.
- 10 vuotta: Yhden huoneen seinien maalaus tai tapetointi ja laminaatti huoneen lattiaan.
- 15 vuotta: Yhden huoneen seinien maalaus tai tapetointi ja laminaatti huoneen lattiaan, sekä jääkaapin, astianpesukoneen tai lieden uusiminen asuntoon.
- 20 vuotta: Koko huoneiston tapetointi.
- 25 vuotta: Koko huoneiston tapetointi sekä laminaatin asennus lattiaan.
- 30 vuotta: Remontin arvo noin 2 000 euroa, sovitaan yhdessä asukkaan kanssa
Palkitseminen voidaan toteuttaa tapauskohtaisesti myös muuna vastaavan suuruusluokan parannuksena asuntoon. Materiaalit ja tuotteet voivat vaihdella tässä kerrotusta.
Mikäli olet kiinnostunut etuudesta, olkaa yhteydessä keskus@herttuankp.fi tai puh. 03 357 5260.
RTV-alennus
Asukkaanamme olet oikeutettu sinulle etukäteen neuvoteltuihin alennusprosentteihin asioidessasi RTV:llä. Alennukset ovat tuoteryhmittäin ja voivat vaihdella, voit kysyä niistä lisää RTV:n työntekijöiltä. Materiaaleja voi hankkia sekä oman kodin ennalta sovittuihin kunnostustöihin, mutta myös omiin projekteihin, eli vuokra-asuntoosi niiden ei tarvitse liittyä.
Alennuksen saadaksesi tarvitset asiakasnumeron, jonka saat kysyttyä meiltä keskuksen kautta. Ethän luovuta asiakasnumeroa eteenpäin ulkopuoliseen käyttöön.
Naapurisopu
Lähekkäin asuessa on tärkeä muistaa naapureiden huomiointi. Tämän takia taloyhtiöissä noudatetaan järjestyssääntöjä, ja niiden rikkomisesta voi tulla seuraamuksia. Otathan siis asuessasi muut huomioon. Erityisesti hiljaisuuden aikaan tulee välttää meteliä, mutta normaalit elämisen äänet ovat tällöinkin sallittuja. Esimerkiksi vessassa käynti tai vauvan itku ovat normaaliin elämään kuuluvia asioita, mistä voi kantautua jonkin verran ääntä öisin myös naapuriin. Kuitenkin tarpeeton kolistelu, ovien paukkuminen, musiikin kuuntelu tai pyykkääminen ovat asioita, mitä hiljaisuuden aikana ei tehdä. Päiväsaikaan elämisen ääniä saa kuulua enemmänkin, mutta häiriöitä ei silti saa aiheuttaa. Esimerkiksi jatkuva huutaminen tai musiikin kuuntelu kohtuuttoman lujalla ovat asioita, mitkä häiritsevät naapureita päiväseltäänkin.
Mikäli koet naapurin häiritsevän, kannattaa ottaa asia ensin puheeksi hänen kanssaan, mikäli mahdollista. Voi olla, ettei naapuri ole ajatellut makuuhuoneesi sijaitsevan oman olohuoneensa seinän takana, ja television katselun ilta-aikaan kuuluvan selkeästi asuntoosi. Usein naapurin ystävällinen huomautus asiasta tuottaa paremman tuloksen kuin kirjallinen teksti vuokranantajalta. Mikäli siitä ei ole apua tai et koe hyväksi ottaa häiriötä puheeksi naapurin kanssa, voit tehdä asiasta kirjallisen ilmoituksen. Varsinkin jos häiriöiden tuottaminen on jatkuvaa, on tärkeää, että vuokranantajalle tulee asia kirjallisesti tietoon useammalta kiinteistössä asuvalta. Näin vuokranantaja kykenee puuttumaan tilanteeseen. Salassapidon vuoksi vuokranantaja ei voi keskustella toimenpiteistä ilmoituksen tehneen asukkaan kanssa, mutta jokainen kirjallinen valitus käsitellään ja arvioidaan, mitä toimenpiteitä tilanteessa kaivataan.
Tarvittaessa voit ottaa yhteyttä asumisneuvontaan ja pohtia, mitä tilanteessa kannattaisi tehdä. Asumisneuvoja ei voi myöskään ilman kirjallista ilmoitusta tehdä asialle mitään, mutta voi auttaa miettimään tilannetta ja ratkaisukeinoja siihen. Häiriöilmoituksista ja asumisneuvonnan palveluista löytyy lisää oppaan ongelmatilanteet -osiosta.
Asunnon vaihto, vuokrasopimuksen muutokset
Asunnon tarve voi asumisesi aikana muuttua. Ehkä perheeseen tuli lisäystä ja tarvitset lisää tilaa, tai sitten elämäntilanteesi muuttui ja olisi aika vähentää asumiskustannuksia. KOy Taloherttualla voit hakea sisäistä siirtoa sopivampaan asuntoon. Siirtoa voit hakea asuntohakemuksen täyttämällä. Siirtohakemukset ovat voimassa kolme kuukautta kerrallaan. Näissäkin hakemuksissa ensisijaisia ovat kiireelliset asunnon tarvitsijat, joten mikäli tilanteesi on akuutti, muistathan kirjoittaa hakemukseen perusteet. Jotta siirto on mahdollinen, tulee vuokranmaksusi olla ajan tasalla ja nykyisen asuntosi siististi asuttu. Käytäntönä on, että vuokralaisen tulee olla asunut nykyisessä asunnossa vähintään vuoden niin, ettei asumisessa ole ollut ongelmia, ellei kyseessä ole asunnon tarpeen olennainen muuttuminen esimerkiksi terveydentilan takia.
Mikäli vuokrasopimus on tehty useamman kuin yhden ihmisen nimiin, voi yksittäinen vuokralainen irtisanoa sopimuksen omalta osaltaan. Tällöin noudatetaan myös kalenterikuukauden irtisanomisaikaa, mutta vuokralaiset voivat keskenään sopia poikkeavista järjestelyistä. Tässä tilanteessa vakuus voidaan joutua uusimaan tai siirtämään asumaan jäävän/jäävien vuokralaisten nimiin. Mikäli sinulla on vakuussitoumus esim. KELAsta, varmistathan vakuuden ehdot sieltä etukäteen. Vuokrasopimukselle ei voi jälkikäteen lisätä uusia vuokralaisia: tällä pyritään ehkäisemään asuntojonon ohittamisia.
Kodin ylläpito
Kodin sisustus ja muutostyöt
Omaa kotiasi saat sisustaa haluamallasi tavalla. Seiniin on sallittua kiinnittää esimerkiksi tauluja kohtuullisissa määrin. Muistathan pitää naulat ja ruuvit paikallaan äläkä irrota niitä, ellet ole aikeissa kitata kiinnityskoloja pois muuttaessasi. Käytä seiniin soveltuvia kiinnitystapoja ja -tuotteita ja kuten aina, kohtuus kaikessa – kovin reikäinen tai naulainen seinä ei ole sallittua normaalia kulumaa.
Muutostöistä ja remonteista tulee keskustella etukäteen teknisen isännöitsijän kanssa. Tällaiset luvanvaraiset muutokset voivat liittyä sisätiloissa esimerkiksi seinien maalaamiseen tai tapetointiin tai kiinteisiin kalusteisiin. Mikäli sinulla on omaa pihaa, voit pohtia piha-aidan korjaamista, trampoliinin hankkimista tai kukkapenkin kaivamista – näistä kaikista on hyvä olla etukäteen yhteydessä. Muutostöiden kustannuksista vastaa vuokralainen itse, joissain tapauksissa vuokranantajalta on mahdollista saada materiaaleja, mikäli tehdään jotain pysyvää kunnostusluonteista ratkaisua. Luvan saamisen yhteydessä sovitaan, ovatko työt pysyviä, jolloin ne jäävät asuntoon pois muuttaessasi (esim. ovisilmä tai turvalukko), vai tuleeko sinun palauttaa kohde alkuperäiseen kuntoon.
Mikäli asuntoosi kuuluu piha tai parveke, tulee sinun huolehtia sen siisteydestä. Nämä tilat eivät ole varastoja, ja vaikuttavat itsesi lisäksi myös naapureiden asumisviihtyvyyteen.
Asunnon siisteys
Vuokralaisella on velvollisuus hoitaa asuntoa huolellisesti. Tämä tarkoittaa asunnon kunnosta ja siisteydestä huolehtimista. Pidäthän huoneiston siis perussiistinä, äläkä esimerkiksi kerää jätteitä tai roskapusseja eteiseen tai huoneiston oven ulkopuolelle. Kodin hyvällä ylläpidolla vaikutat viihtyvyyden lisäksi myös sisäilmaan. Huhtikuussa 2018 ja sen jälkeen solmituissa vuokrasopimuksissa on kielletty asunnoissa sisällä tupakointi.
Vuokralaisen vastuulle kuuluvaan siivoukseen kuuluu muun muassa ikkunoiden pesu, keittiön ja sen laitteiden puhtaanapito, liesituulettimien puhdistaminen ja lattiakaivojen säännöllinen puhdistaminen. Muistathan, että et laita viemäriin roskia tai rasvaa, sillä ne saattavat tukkia putket. Tukkeutuneen viemärin avauksen maksaa asukas, mikäli sen tukkeutuminen on aiheutunut omasta toiminnasta. Ilmanvaihtoventtiilit tulee puhdistaa vähintään pari kertaa vuodessa, tarvittaessa useammin. Liesituulettimen rasvasuodatin on irrotettava ja puhdistettava säännöllisesti vähintään muutaman kuukauden välein.
Mattojen tomuttaminen on sallittu vain tähän tarkoitukseen varatuilla parvekkeilla tai alueilla klo 07.00–21.00 välisenä aikana. Pito- ja liinavaatteiden puistelu ja tuulettaminen
sekä pikkupyykin kuivattaminen on sallittu huoneistoparvekkeilla vain kaiteiden sisäpuolella.
Marttaliiton sivuilta löytyy hyviä vinkkejä esimerkiksi tarpeellisien siivousvälineiden kokoamiseen ja eri pintojen puhdistamiseen. Tämän oppaan lopussa on myös Marttojen siivouskalenteri.
Jätehuolto
Jokaisen kiinteistön pihamaalla on jätekeräys. Kerättävät jätelajit vaihtelevat kohteittain. Mikäli taloyhtiöstäsi puuttuu joku mielestäsi oleellinen keräysastia, voit olla yhteydessä ja ehdottaa uuden jätelajikeräyksen hankkimista. Kohteesta riippuen yhtiössäsi voi olla omat keräyspisteet sekajätteelle, biojätteelle, kartongille, paperille, lasille, metallille ja muoville. Mikäli näitä kaikkia ei yhtiössäsi kerätä, voit tarkistaa lähimmän kierrätyspisteen osoitteesta https://www.kierratys.info tai https://pjhoy.fi/jateasema/kangasalan-jateasemat
Talousjätteet ja roskat on vietävä hyvin pakattuina jäteastioihin ja jäteastioiden kannet on suljettava. Jätteitä ei saa jättää astioiden viereen, eikä roskapusseja saa säilyttää ulko-oven vieressä tai rappukäytävissä. Jätteet tulee lajitella alueen jätteenkeräyksen ohjeiden mukaisesti. Muiden kuin talousjätteiden poiskuljettamisesta on asukkaan huolehdittava itse. Jäteastioiden viereen jätetystä kodinkone-, huonekalu- tai muista niihin verrattavasta jätteestä veloitetaan jätteen jättäneeltä poiskuljetuksesta maksu. Ympäristölle haitalliset jätteet on toimitettava viranomaisten määräämille keräyspisteille.
Sekajäte
Likaiset elintarvikemuovit, paperit ja kartongit, posliini ja keramiikka, kierrätyskelvottomat tekstiilit, hehku- ja halogeenilamput, kosmetiikka, tupakantumpit, vaipat, muoviesineet, lemmikkien jätteet jne.
Biojäte
Kompostoituvaa jätettä, kuten ruoka (tähteet, kuoret, kahvinporot ja suodatinpussit), talouspaperi, lautasliinat, kasvit ja lehdet. Biojätteen voi pakata sanomalehteen, paperipussiin tai biohajoavaan pussiin.
Kartonki
Pahviset ja kartonkiset laatikot ja elintarvikepakkaukset, paperipussit, paperirullien hylsyt ym. Huuhtele, valuta, litistä ja pakkaa sisäkkäin, mikäli mahdollista. Likainen ja märkä kartonki kuuluu sekajätteeseen.
Paperi
Sanoma- ja aikakausilehdet, mainokset, kirjekuoret, pehmeäkantiset kirjat sekä muu paperi. Märkä ja likainen paperi, pahvi tai paperikassit eivät kuulu paperijäteastiaan!
Lasi
Pakkauslasiin kuuluvat lasipullot ja lasipurkit. Poista korkit ja kannet. Etiketit ja korkeista jäävät renkaat saavat olla. Lasikeräykseen ei kuulu muu kuin pakkauslasi, eli esimerkiksi posliini, astiat ja peilit kuuluvat sekajätteeseen!
Metalli
Säilyke- ja juomatölkit, alumiinivuoat ja -foliot, kattilat, ruokailuvälineet sekä tyhjät ja paineettomat maalit ja aerosolit.
Muovi
Elintarvike- ja pesuainepakkaukset, muovipussit ja muovikääreet. Muovinkeräykseen eivät kuulu likaiset muovipakkaukset, PVC tai muoviesineet kuten ämpärit tai lelut.
Tekstiili
Ehjät, puhtaat ja käyttökelpoiset vaatteet voi viedä kirpputorille, kierrätyskeskukseen tai keräyslaatikkoon. Rikkinäiset mutta puhtaat ja kuivat tekstiilit voi viedä Tampereelle Nextiiliin.
Puujäte
Erilainen puuaines: levyt, parketit, vanerit, oksattomat puunrungot. Puussa kiinni olevia nauloja, ruuveja tai saranoita ei tarvitse poistaa. Puujätettä kerätään jäteasemalla.
Puutarhajäte
Lehdet ja haravointijätteet, naatit ja ruohot. Risut tulee lajitella erikseen. Huomaa, että aika usein keväisin ja syksyisin kiinteistön pihamaalle ilmestyy iso jätelava puutarhajätettä varten – ainakin suuremmat tämänkaltaiset jätteet kannattaa ajoittaa samaan ajankohtaan.
Vaarallinen jäte, lääkkeet
Maalit, liimat, liuottimet, kemikaalit, jäteöljyt, akut, loisteputket ja energiansäästölamput. Vaaralliset jätteet kannattaa säilyttää alkuperäispakkauksissa, ja ne voi viedä jäteasemalle tai jätekeskukseen. Tarpeettomat ja vanhentuneet lääkkeet, ruiskut, kuumemittarit ym. voi palauttaa apteekkiin.
Sähkölaitteet
Mikä tahansa, jonka voi kytkeä pistorasiaan, tai joka toimii paristolla tai akulla. Pieniä sähkölaitteita otetaan vastaan monissa kaupoissa. Isommat laitteet voi viedä jäteasemalle tai jätekeskukseen.
Isot jätteet ja metallit
huonekalut, patjat, matot, teltat, lumikolat, polkupyörät ym. jotka eivät kokonsa tai painonsa takia kuulu jäteastiaan. Tällaiset jätteet voi viedä jäteasemalle tai jätekeskukseen. Muista myös kierrätys käyttökelpoisten asioiden kohdalla!
Ilmanvaihto ja lämmitys
Oleelliset asumisviihtyvyyteen vaikuttavat asiat asunnon kunnon ohella ovat tietenkin lämpötila ja ilmanvaihto.
Sopiva lämpötila asunnoissa on noin 21 astetta +- 1 aste. Makuuhuoneessa voi olla vielä hieman tätäkin alempi lämpötila ja kylpyhuoneessa ei haittaa asteen pari lämpöisempikin.
Suurimmassa osassa rakennuksiamme on koneellinen poistoilmanvaihto, jossa poistoilmakoje poistaa koneellisesti ilmaa huoneistosta poistoilmaventtiilien kautta. Korvausilmaa saadaan joko seinissä tai ikkunapuitteissa olevien korvausilmaventtiilien tai ikkunatiivisteisiin jätettyjen rakojen kautta. Ilmanvaihtoventtiileihin kertyy herkästi pölyä ja ne asukkaan tulee puhdistaa säännöllisesti esimerkiksi imuroimalla.
Uudemmissa kohteissamme on koneellinen tulo-poistoilmanvaihto joko huoneisto- tai rakennuskohtaisesti toteutettuna. Huoneistokohtaisessa toteutuksessa ilmanvaihtokoje saattaa olla huoneistossa, useimmiten kylpyhuoneessa. Huoneistossa sijaitsevassa ilmanvaihtokojeessa on usein mahdollisuus säätää huoneistoon puhallettavan ilman lämpötilaa. Tämän lämpötila-asetuksen tulisi olla noin 12–15 astetta. Liian korkeaksi säädetty lämpötila lisää tarpeettomasti sähkönkulutusta. Anna asunnon ensisijaisen lämmitysjärjestelmän (yleensä seinäpatterit) lämmittää asunto ja tee ilmanvaihtokojeella vain mukavuusohjausta normaalitilanteeseen. Mikäli huoneistostasi tällainen ilmanvaihtokoje löytyy, luethan käyttöohjeet huolellisesti. Vuodenaikaan suunnitellusta ohituspellin käytöstä asukkaan ei tarvitse huolehtia, huolto asettaa sen kesä- tai talviasetukselle samalla kun vaihtaa suodattimet koneeseen (ajankohta yleensä kevät-syksy).
Keittiön liesikupu on myös yksi poistoilmareitti. Ruokaa laittaessa liesikuvun rasvasuodatin likaantuu ja ajan myötä tukkeutuu heikentäen ilmanvaihtoa. Muistathan puhdistaa rasvasuodattimen säännöllisesti.
Rakennuksen ilmanvaihto on laaja mutta herkkä kokonaisuus, johon ei voi tehdä yksittäisiä muutoksia vaikuttamatta koko kiinteistöön. Tulo- ja poistoilmaventtiilien säätäminen tai tukkiminen on ehdottomasti kielletty. Huoneistokohtaista ilmanvaihtokojetta ei saa myöskään missään tilanteessa laittaa kokonaan pois päältä.
Tuuletus
Todetusti tehokkain tapa tuulettaa huonetilat on parin minuutin ristiveto, mikäli tämä on mahdollista toteuttaa. Tuulettaminen porrashuoneeseen ei ole sallittua eikä erityisen hyödyllistäkään. Ilmanvaihdon toimivuuden kannalta oleellista on myös oikeanlainen korvausilman saanti, joten aika-ajoin on hyvä tarkistaa ikkuna- ja ovitiivisteiden kunto, että korvausilman kulku oikeasta paikasta riittävänä myös tapahtuu.
Erityisesti kesähelteillä kannattaa huolehtia huoneiston tuulettamisesta ja suojautua auringon lämmöltä. Tuulettaminen kannattaa tehdä viileimpään aikaan, eli iltaisin ja öisin. Päiväsaikaan ovet ja ikkunat kannattaa pitää suljettuina, sekä verhot ja/tai kaihtimet kiinni. Huoneiston sisältä kannattaa karsia lämmönlähteitä: sammuta tarpeettomat sähkölaitteet ja vähennä saunan käyttöä. Mikäli olosuhteet ovat tukalat, ole yhteydessä huoltoon, niin selvitetään onko helpotusta saatavilla esimerkiksi ilmanvaihdon pidemmillä yöaikaisilla tehostusjaksoilla.
Lämmitys
Lämmityskausi käynnistyy aina vähän verkkaisesti. Lämpötilan heitellessä nollan asteen molemmin puolin lämmitystä säätävä automaatio ei oikein lähde vielä täysillä lämmittämään eikä varsinkaan ehdi mukautua ulkoilman lämpötilamuutoksiin, ja onkin tavallista, että näissä olosuhteissa huoltomies joutuu ajoittain tekemään säätötöitä kiinteistöllä. Muutokset eivät ole reaaliaikaisia, joten kärsivällisyyttä valitettavasti kaivataan. Kun lämpötilat viimein pysyttelevät riittävän viileinä, lämmityskin pysyy päällä ja talon lämpötila kohoaa. Sama ilmiö toistuu keväällä, lämmityskauden päättyessä – vuorokauden lämpötilavaihtelut yön ja kevätauringon lämmittämän päivän välillä voivat olla melkoisia, eikä automaation ohjaama lämmitys pysy tässäkään perässä.
Itse voit vaikuttaa viestimällä sekä edellä mainittujen konstien lisäksi huomioimalla, ettei pattereita ole peitetty esimerkiksi verhoilla tai isoilla kalusteilla tai pöytälevyillä, jotta lämpö pääsee kiertämään mahdollisimman vapaasti.
Sähkön ja veden säästövinkit
Energiakustannusten määrä on keskimäärin yli kolmasosa kaikista kiinteistön hoitokuluista. Pitämällä energiankäyttöä silmällä voit vaikuttaa konkreettisesti kulutukseen, eli kulujen ja ympäristövaikutusten muodostumiseen. Kiinteistö Oy Taloherttua pyrkii osaltaan edistämään kestävää kehitystä. Esimerkiksi kohteiden lämpötilojen ja kulutuksen seurannalla pystytään seuraamaan, onko jossain kohteessa esimerkiksi lämpöhukkaa, ja sitä kautta puuttumaan tällaisiin turhiin kulutuksiin.
Seuraavassa on listattu muutama vinkki, joilla voit osaltasi säästää sekä luontoa, että omaa kukkaroasi pienempien sähkölaskujen muodossa:
- Kodin suositeltava sisälämpötila on 20–21 astetta, makuuhuoneessa suositus on tätä matalampi, sillä viileämmässä huoneessa nukkuu paremmin.
- Tehokas ilmanvaihto säästää sähköä. Esimerkiksi tuulettaessa tulee hyödyntää tehokasta ristivetoa.
- Mikäli ovien tai ikkunoiden tiivisteet eivät ole kunnossa, tee vikailmoitus, jotta tiivisteet saadaan kuntoon ja sähkön kulutus pienenee.
- Sammuta virta laitteista, kun et käytä niitä.
- Valaistuksessa kannattaa suosia ledilamppuja, ja valot kannattaa muistaa sammuttaa huoneesta poistuessa.
Mikäli energian säästämisvinkit kiinnostavat, löytyy netistä monenlaista tietoa ja vinkkilistaa:
Paloturvallisuus
Laki edellyttää, että jokaisessa asunnossa on oltava palovaroitin jokaista alkavaa 60 m² kohti. Lain mukaan huoneiston haltija on velvollinen huolehtimaan palovaroittimien olemassaolosta ja toiminnasta. Vuokrasuhteen aikana tästä huolehtiminen on siis vuokralaisen vastuulla. Vuokralaisen tulee siis tarkistaa kuukausittain palovaroittimien toimivuus sekä tarvittaessa vaihtaa paristot. Vuokralainen myös hankkii tarvittaessa palovaroittimen/palovaroittimia, mikäli asunnossa ei ole sähköverkkoon liitettyä paloilmaisinjärjestelmää.
Paloturvallisuuteen kuuluu myös se, että sähköturvallisuus on kunnossa. Ethän siis käytä rikkinäisiä laitteita tai johtoja, joiden suojapinta on rikkoutunut. Mikäli asunnossasi on sauna, ethän käytä sitä pyykin kuivaamiseen tai tavaroiden säilyttämiseen. Huolehdi myös, että sähköpattereiden päällä ei ole tekstiilejä.
Huoltoyhtiö
Asunnoissa ilmenee ajoittain vikoja, joista asukkaan on tärkeää viipymättä ilmoittaa huoltoyhtiöön, jotta vikatilanne saadaan korjattua. Erityisesti vuotavat vesikalusteet tai putket tai sähköjärjestelmän viat ovat sellaisia, joista pitää ilmoittaa heti ennen kuin mahdollinen jo aiheutunut vahinko tai vaara pahenee.
Huoltoyhtiöön voit tehdä vikailmoituksen nettisivujen kautta, soittamalla tai lähettämällä sähköpostia keskukseen. Kiireelliset asiat tulee hoitaa aina soittamalla. Toimistotyöaikojen ulkopuolella palvelee huoltoyhtiön päivystysnumero. Vuokralaisen velvollisuus on ilmoittaa havaituista vioista.
Yleisimmät huollolle ilmoitettavat ja hoitovastuulle kuuluvat tehtävät
- erilaiset vesikalustevuodot (WC-istuin vuotaa läpi, hana tiputtaa)
- jääkaapin tai lieden toimintahäiriöt
- asunnon lämpötila ei ole normaali (ohjeellinen lämpötila noin +20-22°C)
- pistorasiassa on vikaa/asunto on sähkötön
- jokin kiinteä kaluste on rikki
- oven avaus asuntoon
Vikailmoituksen voit tehdä kätevimmin sähköisesti osoitteessa https://avux.kuparisolutions.fi/herttuankpvikailmoitus/
tai soittamalla arkisin klo 8–16, keskus p. 03 357 5260
Kiireelliset päivystysasiat toimistotyöajan ulkopuolella p. 0400 233 389
Ongelmatilanteet
Vuokrasopimuksella olevat vuokralaiset ovat vastuussa sekä omasta, mutta myös vieraidensa käytöksestä ja toiminnasta kiinteistöllä oleskellessaan. Mikäli sopimuksella on kaksi henkilöä, ovat he yhteisvastuullisia vuokrasta ja häiriöistä. Eli vaikka vuokralaiset olisivat keskenään sopineet vuokranmaksun puolittamisesta, ovat vuokrasopimuksella mainitut vuokralaiset molemmat vastuussa. Sopimuksella mainitut vuokralaiset ovat vastuussa myös vieraidensa, että kaikkien asunnossa asuvien toiminnasta.
Asumishäiriöt
Toisinaan asuminen ei onnistu toivotulla tavalla, ja naapuri ei noudata järjestyssääntöjä. Mikäli häiriö on pientä, kuten musiikin kuuntelua lujalla ilta-aikaan, kannattaa huomauttaa naapurille asiasta kasvokkain tai vaikkapa kirjoittamalla ystävällinen lappu asiasta postilaatikkoon. Usein tilanteet ratkeavat jo tällä, mikäli kyse on ollut siitä, että naapuri ei ole ollut tietoinen toimintansa aiheuttamasta häiriöstä. Normaalit elämisen äänet eivät ole häiriöilmoituksen peruste, eli esimerkiksi vessassa ja suihkussa saa käydä yöaikaan, ja lapset saavat metelöidä päivisin leikkiessään. Tarpeetonta metelin tuottamista tulee kuitenkin välttää ja muistaa naapureiden asumisrauha.
Mikäli tilanne ei ystävällisellä asian puheeksi ottamisella ratkea, naapurin lähestyminen ei tunnu hyvältä ajatukselta, tai häiriö on jatkuvaa ja/tai häiritsevää eikä kuulu normaalin elämän piiriin, voit tehdä meille kirjallisen häiriöilmoituksen. Varsinkin jos häiriöiden tuottaminen on jatkuvaa tai erityisen moitittavaa, on tärkeää, että vuokranantajalle tulee asia kirjallisesti tietoon useammalta kiinteistössä asuvalta. Näin vuokranantaja pystyy puuttumaan tilanteeseen. Muistathan, että akuutissa tilanteessa tulee olla yhteydessä poliisiin: esimerkiksi väkivallan äänistä pitää ilmoittaa hätänumeroon. Taloyhtiön edustajat eivät saa poliiseilta tietoa käynneistä, joten mikäli virkavalta on tuttu näky jonkin asunnon ovella asumishäiriöiden vuoksi, toivoisimme tästä ilmoitusta naapureilta.
Salassapidon vuoksi vuokranantaja ei voi keskustella toimenpiteistä ilmoituksen tehneen asukkaan kanssa. Myöskään ilmoituksen tekijää ei kerrota häiriötä tuottaneelle. Jokainen kirjallinen ilmoitus kuitenkin käsitellään ja arvioidaan, ja toimenpiteitä tehdään tarpeen mukaan. Tarvittaessa voit ottaa yhteyttä asumisneuvontaan ja pohtia, mitä tilanteessa kannattaisi tehdä. Asumisneuvoja ei voi myöskään ilman kirjallista ilmoitusta tehdä asialle mitään tai keskustella muiden naapureiden tilanteesta, mutta voi kuunnella ja auttaa miettimään tilannetta sekä ratkaisukeinoja siihen.
Jokainen häiriöilmoitus käydään läpi ja ilmoitusten perusteella toimitaan tilanteen mukaan. Ilmoituksen pohjalta esimerkiksi asumisneuvoja tai isännöitsijä voi olla yhteydessä häiriötä aiheuttaneeseen ja keskustella tilanteesta, mutta lopputulos voi olla myös huomautus, varoitus tai jopa vuokrasopimuksen purkuilmoitus. Vuokranantajan edustajat eivät puutu naapurusten keskinäisiin riitoihin tai epäasialliseen käytökseen, mikäli asukkaat eivät sillä aiheuta häiriötä. Jokaiselle asukkaalle kuuluu kuitenkin asumisrauha, ja jokaisen tulisi omalla toiminnallaan edistää viihtyisää asumista kaikille.
Häiriöilmoitus on tehtävä aina kirjallisesti. Häiriöilmoituksen pohjan löydät nettisivuiltamme. Voit tehdä ilmoituksen myös vapaamuotoisesti vaikkapa sähköpostilla tai ihan ruutupaperille, siinä tulee kuitenkin lukea seuraavat asiat:
- Häiriötä aiheuttavan asukkaan nimi sekä asukkaan huoneiston numero
- Häiriön ajankohta
- Mahdollisimman tarkka kuvaus tapahtuneesta
- Ilmoituksen päivämäärä, ilmoittajan nimi ja yhteystiedot (kaikkien, mikäli useita).
On hyvä huomioida, että mikäli valitus on nimetön, sitä ei käsitellä.
Ilmoitus tulee toimittaa isännöintiin joko sähköpostitse keskus@herttuankp.fi tai postitse:
Herttuan Kiinteistöpalvelu Oy
Urheilutie 2-4
36200 Kangasala
Huomautus ja varoitus
Varoituksesta ja vuokranantajan oikeudesta purkaa vuokrasopimus kerrotaan tarkemmin laissa asuinhuoneiston vuokrauksesta 31.3.1995/481 61§-67§.
Pääsääntöisesti huomautus kehottaa vuokralaista korjaamaan toimintaansa, ja mikäli yhteydenottoon johtanut syy ei jatku ja tilanne korjaantuu, ei mitään jatkotoimenpiteitä tehdä.
Varoitus voidaan antaa esimerkiksi huomautuksen jälkeen ongelmien jatkuessa tai vakavammasta häiriöstä/ongelmasta. Varoituksen jälkeen vuokralaisella on aikaa korjata toimintansa, mutta mikäli tilanne jatkuu samanlaisena, voi vuokranantajalla olla oikeus irtisanoa tai purkaa vuokrasopimus. Vuokrasopimus voidaan purkaa ilman varoituksen antamistakin, mikäli vuokralainen on menetellyt erittäin moitittavalla tavalla, eli häiriö tai muu rike on ollut merkittävä.
Mikäli tiedät itse aiheuttaneesi häiriötä tai olet saanut asiasta huomautuksen tai varoituksen, voit olla meihin yhteydessä selvitelläksesi asiaa. Halutessasi voit kirjoittaa oman vastineesi asiasta. Oma aktiivisuus ja yhteydenotto vuokranantajaan on hyvä asia, ja tuo luottamusta sinuun ja haluusi noudattaa jatkossa yhteisiä sääntöjä jatkossa paremmin. Mikäli vuokrasopimuksesi on määräaikainen ja olet saanut asumisestasi varoituksen, ei sopimusta todennäköisesti uusita vaan sopimus päättyy sovitusti määräajan lopussa.
Avainten katoaminen
Avaimia tulee säilyttää huolellisesti, eikä avaimia saa luovuttaa ulkopuolisille. Vara-avainta toki voit säilyttää luotettavan tuttusi luona mutta olet silti itse vastuussa siitä. Mikäli joku avaimista kuitenkin katoaa, ilmoita siitä viivytyksettä meille. Kiinteistö Oy Taloherttua huolehtii tarvittaessa lukkojen uudelleen sarjoituksesta ja uusien avainten hankinnasta.
Emme hyväksy itse teetettyjä avaimia kadonneiden tilalle. Mikäli asunnon avain tai avaimia hukkuu, olet velvollinen korvaamaan lukkojen sarjoituksesta ja avainten hankinnasta aiheutuneet kustannukset.
Mikäli tarvitset ovenavausta, soita meille arkena klo 8–16 välillä keskuksen numeroon 03 357 5260. Tämän ajan ulkopuolella kiinteistöhuollon päivystys vastaa numerosta 0400 233 389.
Huomioithan, että päivystysaikana tehtävän ovenavauksen kustannus laskutetaan asukkaalta, ollen summaltaan 80 euroa. Ovenavauksen tilaavan henkilön on todistettava henkilöllisyytensä sekä oltava talon kirjoilla.
Vuokranmaksun ongelmat
Mikäli sinulla on vaikeuksia vuokranmaksussa, ole mahdollisimman pian yhteydessä vuokravalvontaamme. Vuokravalvonnan kautta voit saada esimerkiksi uuden vuokralaskun, mikäli olet hukannut vuokranmaksutiedot, tai voit sopia maksusuunnitelmasta, mikäli haluat maksaa rästiin jääneitä vuokria osissa. Mikäli haluat sopia maksusuunnitelmaa, olethan yhteydessä ennen maksumuistutuksen eräpäivää. Maksusuunnitelmasta sopiminen ei tuo sinulle lisäkuluja, maksat ainoastaan viivästyskorkoa maksamattomista saatavista. Mikäli rästit ovat jo siirtyneet perintään, et voi sopia suunnitelmasta enää vuokranantajan kanssa, eli sinun on oltava yhteydessä perintäyhtiö Intrumiin. Taloherttuan asumisneuvojalta voit kysyä neuvoja mahdollisten asumisen tukien hakemisesta tai miettiä yhdessä rahatilannetta ja realistista maksusuunnitelmaa.
Vuokranmaksun eräpäivä on jokaisen kuukauden viides päivä, eikä eräpäivää pysty muuttamaan. Myöhästyneestä vuokrasta kertyy korkolain mukaista viivästyskorkoa. Mikäli vuokra on maksamatta kuluvan kuukauden puolivälissä, saat maksuhuomautuksen, jossa on maksuaikaa 2 viikkoa. Mikäli maksuhuomautusta ei makseta, vuokrarästit siirtyvät perintäyhtiö Intrum Justitialle. Jatkossa maksamattomat vuokrat siirtyvät Intrumille ilman erillistä maksumuistutusta. Perinnästä aiheutuu sinulle perintäkuluja.
Taloherttualla ja Kangasalan kaupungin sosiaalitoimella on käytäntö, jossa vuokranantaja tekee huoli-ilmoituksen sosiaalitoimelle rästien kertymisestä, mikäli näyttää siltä, että saatat tarvita apua tilanteen selvittämiseen. Näin sosiaalitoimella on aikaa selvittää tilannetta ja tarjota apuaan jo ennen mahdollista häätöuhkaa. Ilman tätä yhteistyötä tieto vuokravelasta tulee sosiaalitoimelle vasta siinä vaiheessa, jos rästi on siirtynyt ulosottoon ja niiden perusteella on asetettu häätöpäivä.
Vuokravelan kasvaessa tarpeeksi suureksi, Intrum voi ryhtyä oikeudellisiin toimiin vuokrasopimuksen purkamiseksi ja saatavien perimiseksi. Tämä tarkoittaa sitä, että vuokrarästit siirtyvät oikeuskäsittelyyn, josta ne voivat siirtyä ulosottoon häädön täytäntöönpanemiseksi. Voit siis joutua häädetyksi asunnostasi. Tästä aiheutuu maksuhäiriömerkintä, joka voi vaikeuttaa asunnon saantia jatkossa. Olemme laatineet verkkosivuillemme vuokravelkakaavion, jossa on esitetty, mitä vuokravelalle tapahtuu ja mitä kuluja vuokran maksamatta jättämisestä muodostuu.
Vuokranmaksun ongelmissa sinun kannattaa olla mahdollisimman nopeasti yhteydessä, selvitetään yhdessä sopiva ratkaisu!
Vuokravalvonta:
ma, ti ja to klo 9-11, 12-15
vuokravalvonta@herttuankp.fi
p. 03 357 5261
Asumisneuvonta:
ti-pe klo 9-11, 12-15
asumisneuvonta@herttuankp.fi
p. 044 423 5776
Perintäyhtiö Intrum:
https://www.intrum.fi/fi/asiakaspalvelu/ota-yhteytta/
Asumisneuvonta
Kiinteistö Oy Taloherttua tarjoaa asumisneuvontaa, joka sisältää palveluohjausta ja neuvontaa asumisen ja talouden ongelmiin liittyvissä ongelmatilanteissa sekä niiden ennaltaehkäisyssä. Näitä tilanteita voivat olla vuokranmaksuongelmat, häätöuhka tai asunnon huono hoito. Asumisneuvoja auttaa ja neuvoo erilaisissa asumisen asioissa, ja ohjaa tarvittaessa oikean työntekijän tai palvelun suuntaan.
Asumisneuvoja voi olla itse yhteydessä asukkaisiin esimerkiksi vuokrarästeihin tai asumishäiriöihin liittyvissä asioissa. Asukkaat voivat myös itse olla suoraan yhteydessä asumisneuvontaan.
Palvelu on vapaaehtoista ja maksutonta. Asumisneuvonta ei voi tarjota konkreettista apua tai ohjausta, kuten kaupassakäyntiapua, siivousta tai laskujen maksua, mutta voi olla apuna selvittämässä esimerkiksi laskujen määrää ja miettimällä yhdessä suunnitelmaa niiden maksamiseksi. Asumisneuvoja voi asiakkaan luvalla tehdä yhteistyötä vaikkapa sosiaalitoimen kanssa, mikäli kyse on tuen tarpeen selvittämisestä tai vaikkapa vuokrarästiin taloudellisen tuen hakemisesta.
Näitä asioita on asumisneuvonnan kanssa esimerkiksi selvitelty:
- Raha-asiat, kuten
- vuokranmaksuongelmat
- etuusasiat
- rahojen riittävyys ja budjetointi
- velkatilanteen selvittely
- maksusuunnitelmat
- huoli naapurin kotona pärjäämisestä
- palveluihin hakeutuminen
- häätöuhka
- naapurisopu
Asumisneuvonnan palveluajat löytyvät alta sekä täältä.
Aukioloajat
MA–PE klo 9–11 ja 12–15
Puhelinpalvelu
MA, TI, TO klo 9–11 ja 12–15
KE, PE suljettu
03 357 5261
03 357 5262
Sähköposti
Poismuutto
Irtisanominen
Jossain vaiheessa muutto voi tulla ajankohtaiseksi. Voit tehdä irtisanomisilmoituksen heti kun tiedät muuttoajankohdan, mutta viimeistään yhtä kalenterikuukautta aiemmin. Vuokralaisen irtisanomisaika toistaiseksi voimassa olevissa sopimuksissa on siis yksi kalenterikuukausi. Määräaikaista vuokrasopimusta ei pysty irtisanomaan kuin erittäin painavilla perusteilla, esimerkkinä työn tai opiskelun alkaminen toisella paikkakunnalla. Äkillinen taloudellisen tilanteen huonontuminen ei puolestaan ole lain mukainen irtisanoutumisperuste.
Irtisanomisilmoitus tulee tehdä aina kirjallisesti. Pohjan irtisanomisilmoitukselle löydät nettisivuiltamme. Irtisanomisilmoituksen voi tehdä myös suoraan sähköisesti, tämä vaatii kuitenkin sähköisen tunnistautumisen palveluun. Mikäli et halua käyttää valmista pohjaa, voit kirjoittaa irtisanomisilmoituksen vapaamuotoisesti käsin tai tietokoneella. Ilmoituksessa tulee lukea:
- vuokralaisen nimi, henkilötunnus ja yhteystiedot
- irtisanottavan huoneiston osoite
- teksti, jossa käy ilmi irtisanominen sekä irtisanomisen ajankohta
- päiväys ja allekirjoitus
- tilinumero vakuuden palautusta varten, mikäli vakuus on maksettu rahana
Kaikki luovutetut avaimet tulee palauttaa toimistollemme, Urheilutie 2–4 36200 Kangasala, viimeistään vuokrasuhteen päättymispäivänä. Vuokralaisella on velvollisuus maksaa vuokraa huoneiston hallinta-ajalta, eli mikäli palautat avaimet vasta viikon kuluttua irtisanomispäivästä, tulee sinun maksaa vuokraa kyseiseltä ajalta.
Pois muuttaessa vuokralaisen on siivottava asunto siistiin kuntoon. Saat poismuutto-ohjeet ilmoittaessasi asunnon irtisanomisesta. Ohjeet löytyvät verkkosivuiltamme. Mikäli muuttosiivousta ei ole suoritettu kunnolla, pidätetään siivouskulut vakuudesta.
Vakuus
Mikäli olet vuokrasuhteen alussa maksanut vakuuden rahana tilille, saat vakuuden takaisin ilmoittamallesi tilille, mikäli vuokrat ovat ajan tasalla, asunto on ehjä ja siivottu, sekä kaikki avaimet on palautettu. Mikäli vakuus on toimitettu Kelan maksusitoumuksena, laskutamme mahdolliset korjaus- tai siivoustoimenpiteet Kelalta. Tämä saattaa vaikuttaa uuden vuokravakuuden myöntämiseen. Verkkosivuiltamme löydät suuntaa antavan laskutushinnaston erilaisista siivouksista ja korjaustoimenpiteistä.
Tavanomainen kuluminen, esimerkiksi asunnon pintojen ikääntyminen, ei kuulu korvattaviin kuluihin. Sen sijaan pintojen huono hoito ja siitä seuraava vaurioituminen on vuokralaisen korvattava. Vuokralainen vastaa kaikista sellaisista vahingoista, jotka hän itse tai asunnossa muuten oleskeleva henkilö tahallisesti tai huolimattomuuttaan aiheuttaa.
Korjausvastuu
Pääperiaate on, että vuokranantaja huolehtii kiinteistön ylläpidosta ja pitää asunnon tekniikan toimivana vuokralaisen ilmoittaessa mahdollisista vikaantumisista. Asunnot vuokrataan aina siinä kunnossa kuin ne ovat ja asunnon oikeasta käytöstä ja siisteydestä vastaa vuokralainen.
Normaali tai tavanomainen kuluminen
Tavanomaisella kulumisella tarkoitetaan vuokra-asunnon normaalia, ajan myötä tapahtuvaa kulumista, jollaista on esimerkiksi asunnon pintojen (muun muassa seinien ja lattioiden) ikääntyminen. On luonnollista, että asumisesta jää ajan kuluessa asuntoon jälkiä.
Tavanomaisena kulumisena voidaan yleensä pitää sellaisia vaurioita, jotka ovat syntyneet pitkän ajan kuluessa. On syytä myös muistaa, että vuokrasuhteen kestolla on merkitystä arvioitaessa tavanomaista kulumaa. Pitkän vuokrasuhteen jälkeen jälkiä on hyväksyttävä enemmän.
Tavanomaisena kulumisena ei voida pitää esimerkiksi naarmuja, jotka ovat syntyneet siitä, että huonekaluja on siirretty vetämällä pitkin lattiaa.
Myöskään sellaiset isot kolhut tai muut suuremmat jäljet, jotka ovat aiheutuneet tavaroiden putoamisesta lattialle tai iskeytymisestä seinään (esimerkiksi halkeama lattia- tai seinälaatassa tai reikä matossa tai laminaatissa), eivät yleensä ole tavanomaista kulumista. Tavanomaista kulumista ei myöskään ole se, että WC:n käsienpesualtaaseen on tullut halkeama esim. sen takia, että sinne on pudonnut tavaroita.
Asunnon sisäovissa tai seinissä olevia syviä koloja ja hankaumia ei voida pitää tavanomaisena kulumisena. Seiniin tai tapetteihin piirtely, tapetoinnin repeytymät tai muu pintojen sotkeminen eivät myöskään ole tavanomaista kulumista.
Lyhyesti voidaan todeta, että asunnon normaali kuluminen kuuluu siis vuokranantajan vastuulle mutta käytännössä kaikki siitä poikkeava kuluminen ja vauriot ovat vuokralaisen vastuulla, mahdollisesti myös korvausvastuulla olevia asioita. Mikäli asunnossa tehdään lisävarustelua tai muutostöitä, ne ovat luvanvaraisia, niistä vastaa pääsääntöisesti vuokralainen ja niistä voidaan sopia kirjallisesti myös siten, että asennukset tulee poistaa ja jäljet siistiä tai ennallistaa.
UKK – Usein kysyttyjä kysymyksiä
Asunnon hakeminen
”Minulla on kiireinen asunnon tarve. Tarvitsen asunnon nopeasti!”
Täytä asuntohakemus, ja huolehdi, että kerrot kiireisestä tilanteestasi siinä. Asuntoa ei voi saada ilman asuntohakemusta. Halutessasi voit soittaa tai lähettää sähköpostia vuokrauksen työntekijöille ja kertoa jättäneesi kiireellisen hakemuksen. Jokainen hakemus käsitellään, ja meiltä ollaan sinuun yhteydessä, mikäli asuntoa voidaan tarjota.
”Tiedän tietyn asunnon vapautuvan ja haluan mennä katsomaan kyseistä asuntoa. Miten se onnistuu?”
Ensimmäinen askel asunnon saantiin on asuntohakemuksen tekeminen. Asuntoa pääsee katsomaan ainoastaan henkilö, jolle asuntoa on tarjottu. Yleisesittelyjä ei järjestetä. Voi myös olla, että jokin asunto on vapaana, mutta vaatii esimerkiksi remonttia, tai nykyisellä asukkaalla on edelleen sopimus voimassa, vaikka ei asunnossa enää asu. Näissä tilanteissa asuntoa ei voida vielä tarjota kenellekään.
Miten pitkä jonotilanne on, miten pitkään menee, että minulle tarjotaan asuntoa?
Taloherttualla hakemukset käsitellään kiireellisyystilanne huomioiden. Seuraamme ARA:n ohjeistuksia asukasvalinnoista, joissa valintaperusteita ovat asunnon tarve, varallisuus ja tulot. Myös asuntotilanne määrittelee sen, kenelle asuntoa tarjotaan. Vaikka jonossa olisi asunnoton yksinasuva, ei hänelle voida tarjota esimerkiksi kolmiota, vaan kiireettömämpi lapsiperhe saa tarjouksen ”nopeammin” mikäli sen hetkinen asuntotilanne on sellainen, ettei yhden hengen asuntoja ole tarjota.
Vuokranmaksu
Saan vuokran maksettua aina kuun lopussa, enkä halua siitä kuukausittain maksumuistutusta.
Vuokranmaksun eräpäivä on kaikilla asukkailla aina kuun 5. päivä, eikä sitä voi siirtää. Maksamattomista vuokrista lähetetään automaattinen maksumuistutus. Mikäli tiedät maksavasi aina vuokran kuun lopussa, suosittelemme mahdollisuuksien mukaan kääntämään vuokranmaksu niin, että maksaisit vuokraa etukäteen. Näin vältät lain mukaisen viivästyskoron ja mahdollisten maksumuistutuksiin lisättävien perintäkulujen kertymisen.
Haluaisin vuokran e-laskuna verkkopankkiin, miten toimin?
E-laskusopimus tehdään oman pankin kanssa. Voit tehdä sopimuksen verkkopankissa tai konttorissa. Taloherttua ei voi sopia e-laskusta puolestasi. Sinun tulee itse huolehtia e-laskun voimassaolosta – jotkut pankit tekevät sopimuksia esimerkiksi vuodeksi kerrallaan.
Saan Kelasta asumistukea, joka maksetaan suoraan vuokranantajalle. Haluan vuokralaskun, jossa näkyy ainoastaan omavastuuosuuteni.
Vaikka et maksaisi itse omalta tililtäsi vuokran koko määrää, olet silti itse vastuussa vuokran maksusta. Vuokranantaja ei voi tietää jatkuuko asumistuen maksaminen miten pitkään ja minkä suuruisena. Asumistuen määrä voi muuttua tai Kela voi pyytää sen tarkistusta, jonka hakemisesta sinun tulee itse huolehtia. Tästä syystä vuokralaskussa näkyy vuokran ja mahdollisten erilliskulujen kokonaissumma.
Ongelmatilanteet
En voi tehdä vikailmoitusta sähköisesti
Vikailmoitukset on hyvä tehdä ensisijaisesti sähköisesti, jolloin ne kirjautuvat järjestelmäämme. Mikäli et voi tehdä sähköistä ilmoitusta, voit soittaa keskukseemme p. 03 357 5260 tai poiketa toimiston aukioloaikoina käymään, jolloin ilmoitus kirjataan puolestasi järjestelmään.
Tarvitsen ovenavausta, mihin olen yhteydessä?
Mikäli tarvitset ovenavauksen toimistotyöaikaan, soita keskukseemme p. 03 3575 260. Päivystysaikoina, eli arkisin klo 16–08, pyhisin ja viikonloppuina kiinteistöhuollon päivystys vastaa numerosta 0400 233 389. Päivystysaikana tehtävän ovenavauksen kustannus 80 € laskutetaan asukkaalta.
Naapuri pysäköi jatkuvasti vieraspaikalle tai oven eteen, muut naapurihäiriöt.
Ilmoita asiasta meille kirjallisesti sähköpostilla, paperilla tai vaikkapa häiriöilmoituksen kautta. Jos väärin pysäköinti on jatkuvaa, kerro ilmoituksessa, miten pitkään tilanne on jatkunut, sekä auton rekisteritiedot.
Pois muuttaminen
Haluan irtisanoa asuntoni, miten ajoissa se tulee tehdä?
Asunto tulee irtisanoa kirjallisesti. Helpoiten irtisanominen onnistuu sähköisellä irtisanomislomakkeella.
Voit myös tulostaa verkkosivuiltamme löytyvän irtisanomisilmoituksen ja toimittaa sen meille, tai voit tulla paikan päälle tekemään ilmoituksen.
Asunnon irtisanomisaika vuokralaiselle on yksi kalenterikuukausi. Irtisanominen tapahtuu aina kuun loppuun, eli maksat vielä seuraavan kuukauden vuokran. Voit toki irtisanoa myös aiemmin. Eli jos irtisanot asuntosi tammikuun aikana, sopimuksesi päättyy aikaisintaan helmikuun lopussa. Muistathan irtisanoessasi ilmoittaa tilinumeron mahdollista vakuusmaksun palautusta varten. Huomioithan, että vuokrasopimuksissamme sopimuksen päättymispäivä on aina kuukauden viimeinen päivä.
Olen maksanut vakuusmaksun rahana, milloin saan sen takaisin?
Asuntotarkastaja tarkistaa asunnon sopimuksen päätyttyä. Mikäli kaikki on kunnossa, palautetaan vakuusmaksu kokonaisuudessaan noin kahden viikon kuluessa sopimuksen päättymisestä. Mikäli asunnon loppusiivous on tekemättä tai asunnossa on jotain korjattavaa mutta työhön ei mene koko vakuutta, palautetaan raha sitten kun laskut ovat selvillä.
Vakuusmaksusta voidaan periä:
- maksamattomat vuokrat
- puutteellinen loppusiivous
- asukkaan aiheuttamat korjattavat vauriot (normaalia kulumista ei lasketa)
- lukkojen sarjoitus (kaikkia avaimia ei palauteta)
Yhteystiedot
Toimistomme ja asumispalvelumme suorat yhteystiedot löydät täältä: https://taloherttua.fi/yhteystiedot/